tisdag 16 september 2008

Mikaelgården: Waldorfpedagogikens baksida

Jag gick mellan åren 2000 - 2004 på Mikaelgårdens Läkepedagogiska institut för ungdomar med problem. Skolan är en s.k. Waldorfskola och bygger på filosofen Rudolf Steiners tankar om utbildning.

Mikaelgården grundades av Gustav och Lotte Ritter 1935 då paret hittade ett gammalt kråkslott utanför Södertälje som de köpte.
Paret Ritter flydde till Sverige från Adolf Hitlers Tyskland med bara en resväska var.

På Mikaelgården så finns det inga datorer, mobiler eller TV-apparater.
Stereoanläggningar får endast innehas av dem som fyllt 15 år.

Skoldagarna börjas med en "morgonsamling" i stora salen i Skolan då alla ställer sig i en ring och sjunger sånger och utför eurytmiska övningar.
Skoldagarna avslutas med att alla samlas i "kvällsamlingssalen" och lyssnar på pianomusik eller någon skolklass som uppträder.

Det är 5-10 elever i varje skolklass på Mikaelgården.
Som elev på Mikaelgården så skapar du dina egna böcker genom att binda ihop teckningar och text som skrivs på papper.
En central del i waldorfpedagogiken är rytm och musik, på mikaelgården får varje elev lära sig spela flöjt.

Eleverna bor i elevhem där det bor runt sju elever och ett antal dagelever som åker hem på kvällen. Ungdomarna åker hem till sina föräldrar varannan helg.

Skolmaten på Mikaelgården är biologiskt framodlad och mycket är vegetariskt.
På min tid försökte de dra in kaviaren för att det finns förmycket färgämnen i kaviar.


Det som inte nämns i broschyrer och annan reklam är straff som eleverna kan få:
Vilodag, långpromenad, Arbetsdag och liknande.

Med vilodag menas att eleven tvingas ligga i sin säng och lampor och litteratur bärs ut från rummet.
När eleven tvingas gå på långpromenad så tar en medarbetare tag i handen och går i rask takt ut med eleven oavsett väder, vill eleven ej ta på sig skor kan eleven släpas.

Om någon har en arbetsdag så innebär detta att ungdomen i fråga tvingas bära ris, hugga ved och liknande "ansträngande" uppgifter.

Jag har fått uppfattningen att medarbetarna som jobbar på Mikaelgården inte har kvalificerad utbildning utan högst gymnasiekompetens.
Jag har träffat nyanställda som inte kunnat ett ord Svenska, detta är ej acceptabelt för att ta hand om ungdomar med problem.

Jag anser att regeringen måste ta krafttag mot dessa HVB-hem och få ungdomarna att känna sig trygga och inte göra dem mer osäkra.

17 kommentarer:

Anonym sa...

Man tycker nu att man borde skärpa kravet på att personalen som ska jobba på såna antroposofiska internat att de ska ha omvårdnadsutbildning och att de är lämpliga att jobba med barn som har funktionshinder. Sedan så bör man se till att förbjuda de så kallade bestraffningar som sorgligt nog tillämpas på dessa antroposofiska internat.

Nina sa...

HEJ!
Jag heter Nina Cernold. Jag har jobbat som lärare på Dormsjöskolan som också är ett antroposofiskt/läkepedagogiskt hvb-hem. Jag bevittnade hemska kränkningar där från personal som inte hade utbildning. Det var samma typ av bestraffningsmetoder som du beskriver. Jag har dokumenterat mina upplevelser i boken "Internatet". Besök gärna min hemsida www.internatet.org
Varma hälsningar NINA CERNOLD

lena sa...

Hej, jag har jobbat på liknande antroposifisk hem (s.k. camphil) i Finland - Sylvoa-hemmet.
Mitt jobb var att spela pianomusik till eu-rytmi lektioner.
Där var det mkt värre än i det svenska antroposofiska hemmet!

Har sett dagligen hur personalen misshandlade barnen. Alla barn på camphil hade ngt funktionshinder.

De att sådan 'fysisk beröring' ingår i R.Steiners pedagogik. Alltså, grov misshandel kallade de för 'fysisk beröring'.

Personalen även utnyttjade 7-8 åriga barn som oavlönade slavarbetare.

Ringde till socialen och olika finska barnorganisationer - ingen bryddes om ! Fick svaret att ingen vågar ingripa eftersom sådan 'behandling' är tillåtet enligt steiner-pedagogik.

Sylvia-hemmet finns fortfarande i den finska staden Lahtis .

lena sa...

Hej, jag har jobbat på liknande antroposifisk hem (s.k. camphil) i Finland - Sylvoa-hemmet.
Mitt jobb var att spela pianomusik till eu-rytmi lektioner.
Där var det mkt värre än i det svenska antroposofiska hemmet!

Har sett dagligen hur personalen misshandlade barnen. Alla barn på camphil hade ngt funktionshinder.

De att sådan 'fysisk beröring' ingår i R.Steiners pedagogik. Alltså, grov misshandel kallade de för 'fysisk beröring'.

Personalen även utnyttjade 7-8 åriga barn som oavlönade slavarbetare.

Ringde till socialen och olika finska barnorganisationer - ingen bryddes om ! Fick svaret att ingen vågar ingripa eftersom sådan 'behandling' är tillåtet enligt steiner-pedagogik.

Sylvia-hemmet finns fortfarande i Lahtis.

Anonym sa...

HEJ LENA!
Detta är helt ofattbart! Ska bestraffningar kunna tillåtas för att det är tillåtet enligt en pedagogik? Mig veterligen är det förbjudet att fysiskt straffa ett barn oavsett vad! Det är horribelt att dessa instanser år efter år får finnas kvar och utöva sina egna behandlingsmetoder utan utbildad personal! Något måste hända!! Bor du fortfarande i Finland?
Hälsningar NINA CERNOLD

gotapetter sa...

Svar till signaturen "Lena" Det är fullkomligen skandal och stalinistfasoner att man på den finska camphil-institutet,som motsvarar våra svenska antroposofiska läkepedagogiska institut,kallar det som har skett för både "beröring" och "specialbehandling",enligt Rudolf Steiners synsätt.Men att det synsättet har tagit sig an sovjetstalinistiska och hitlerfascistiska tendenser,genom att de dagligen som du berättade för mig grovt kränkte alla funktionshindrade barn genom att misshandla dem,och behandla dem illa via andra hemska bestraffningar,som är värre än de som förekom på svenska antroposofiska institut.Men sedan så tycker jag att det var svagt att inga myndigheter kunde gripa in för att stoppa alla grova kränkningar på Sylvia-hemmet utanför Lahtis i Östra Finland.Och att de utnyttjade barn till slaveriarbete är jordens värsta kränkningar. Förekom det även andra olagliga saker som sexuella övergrepp?
Och sedan så har jag också en frågeställning som handlar om inte de sociala myndigheterna i Lahtis borde ha stoppat verksamheten på Sylvia-hemmet,och polisanmält föreståndaren och hemmet för grova kränkningar mot funktionshindrade barn?
Med vänliga hälsningar Gotapetter

gotapetter sa...

Hej"Nina"Det är positivt att du också besöker denna bloggsida,och berättar för oss om att du som personal har bevittnat kränkningar och bestraffningar,som barn blev utsatt för.Och sedan både "Nina" och "Lena"så har jag själv mycket dåliga erfarenheter som elev på Solbergahemmet i Järna,där jag gick mellan 1969-1974,och det var inte någon dans på rosor,för det förekom fysiska bestraffningar. Jag fick smisk på röven vid 3 tillfällen mellan hösten 1969,och våren 1970,och våren 1971 när jag råkade slarva i ämnet form fick jag en örfil,och hösten 1972,så såg jag med mina ögon att en lärare satte ett plåster-X över munnen på en elev som råkade fnittra och babbla lite under lektionen. Vid ett tillfälle fick jag vilodag(straffligga i sängen) hela dagen för att jag skolkade från ämnet eurytmi,och sedan under hösten 1974,när jag råkade höja hastigheten på ett märklintåg på märklintågbana som en kille hade byggt i hop så kom en annan kille och började bråka med mig genom att putta till mig och slå till mig för att jag höjde hastigheten,och då blev jag förbannad på den killen så att jag fick tag i en del till märklinbanan och kastade mot killen,och då så blev jag som straff duschad i iskallt vatten så att jag började frysa mycket,och 1973 under våren så försökte de att tvinga en att äta äcklig vetegröt som jag inte gillade,och det smakade vidrigt så att jag höll på spy,och lukten påminde om rutten råtta,men till sist så fick de slänga gröten i grishinken,och det fanns även en del elever som var taskig,till exempel när en kompis till mig frågade 2 andra större killar,men svaret blev att vi var för små att vara med och att en av killarna hotade oss med stryk,om vi sprang in på deras"fotbollsplan".Jag slutade där julen 1974,och i slutet av januari 1975 gav jag fasiken att återvända till Solbergahemmet på grund av vantrivsel,och dessutom hände det vid ett par tillfällen att man fick sina saker förstörda av andra elever som bodde på elevhemmet som mig,och sedan så råkade man ha med sig leksaker som snurrade och rullade så fick jag aldrig se röken av leksakerna,för det beslagtog personalen med hänvisning till att jag blev hispig enligt deras synsätt. MVH Gotapetter

gotapetter sa...

Att det finns vissa vittnesmål på andra forumsidor och bloggsidor om att det har förekommit en del bestraffningar så långt fram enligt vissa källor till 2007 eller 2008,det är horribelt,och då tyder det på att det fanns en del personal som inte hade komplett vårdutbildning och dessutom inte var lämplig för yrket,och som alla vet att sedan 1979 så finns det en lag i Sverige som förbjuder vuxna personal att slå barn och ungdomar,men det har förekommit fysiska bestraffningar en bra bit efter 1979-1980,trots att agan förbjöds enligt svensk lag i Sverige 1979.Sedan så borde sociala myndigheter här i Sverige tillsammans med andra myndigheter göra flygande oanmälda inspektioner,för ner det har gjorts förhandsanmälda inspektioner,så har personalen på dessa institut,hunnit att sopa undan alla spår genom att skicka in barnen/ungdomarna på sina rum,och att barnen/ungdomarna har fått order att inte visa sig när inspektioner har gjorts,alternativt som i nån kommentar på en sida att de skickar fram en "utvald" elev som enbart berättar "positiva "saker om institutet.Men barnen/ungdomarna måste vara lite mer aktiva att ta chansen under loven eller efter att ha gått ut berätta för sina föräldrar,och sociala myndigheter och andra myndigheter om vad som har hänt på institutet,medans eleven har vistats där,och om de kränkningar som har skett,och sedan så kan ingen tvinga ett barn/ungdom mot ens vilja att åka tillbaka till institutet om denne vantrivts och börja må dåligt med psykiska problem,och samtidigt berättat om förhållandena till sina föräldrar,och till de myndighet som har skickat upp dem,men myndigheten har inte trott på berättelsen,eller att myndigheten har lovat att barnet ska skrivas ut om det visar sig att förhållandena är dåliga,men att löftet inte har infriats,och att barnet likt förbenat måste åka tillbaka efter loven och barnet visar känslor som att börja storgråta varje gång barnet lämnar sina föräldrar för att återvända till institutet.

lena sa...

Tack för er respons.

Nu bor jag i Sverige, men jobbade på Sylvia hem i Finland (Lahtis) på slutet av 80-talet.
Har fortfarande mardrömmer efter vad jag då såg .

De funktionshindrade barnen var ännu mer utsatta där än barn på vanliga institutioner.

Några av barnen kunde inte ens prata pga sitt handikapp.

Jag har inte läst Steinerpedagogi, men som jag har hört av andra antroposofer, så ingår inte rent fysisk misshandel i Steinerpedagogin.

Enligt honom, handlade den fysiska beröringen bara om att tex ta barnen i hand och leda barnet eller göra saken tillsammans med barnet, om barnet vägrar att gå eller göra nåt.

Men i praktiken förvandlades det till en systematisk fysisk misshandel.

Tex, vägrade barnen ofta att göra eu-rytmi övningar. Då brukade eurytmisten och en seminarist (dvs vårdare) ta barnet, dra i håret eller i örat så kraftigt att barnet skrek av smärta.
Några gånger var eu-rytmi lärarinna på dålig humor. Då slog hon ner och sparkade barnen med foten medan barnen låg på golvet.

Allt detta pågick framför mina ögon medan hon bad mig att på piano spela någon 'lugnande' klassisk musik.
Efter denna tortyrliknande 'lektion' sa jag till henne att barnen behöver kärlek istället för misshandel. Hon svarade att ingenstans får de så mycket kärlek som här på Sylvia hemmet.

Märk, att Finland har precis samma barnskyddslagar som Sverige. Men konstigt nog, trots alla mina anmälningar till olika myndigheter hände absolut ingenting

gotapetter sa...

Då tippar jag på att du jobbade där mellan 1986-1989,och det var nog rena rama helvetet och koncentrationslägret,Sylvia-hemmet var,när det förekom mycket grymmare bestraffningar,och att barnen behandlades som fångar och boskap.Då måste de ha praktiserat dessa bestraffningar,som hårdragning,örondragning,örfilar,sparkar och slag mot barnen,även om de var nerslagna på eurytmilektionen,smisk på röven,iskalla duschar,smäll på fingrarna,nacktag,polisgrepp och nerläggningar,och andra hemska misshandelsbestraffningar.Hände det oxå att de utsatte barnen för sexuella övergrepp och band fast dem på pottstolar?.
Att de kunde kalla det för "beröring" och "bra omvårdnad",är en ren jävla lögn,när de straffar barnen på det sett som förekom på statliga kommunistiska institutioner i Rumänien,Forna Sovjetunionen,Delar av forna Jugoslavien,Albanien vid samma tidpunkt 1989 innan omvälvningarna.Så egentligen så borde Sylviahemmets verksamhet stoppas och läggas ner,för deras verksamhet har grovt missbrukat Rudolf Steiner-pedagogiken på det grövsta sättet,och då är det inte undra på att Rudolf Steiner-pedagogiken har fått mycket dåligt rykte och blivit svartmålad
MVH Gotapetter

gotapetter sa...

När de påstår att barnen får mycket kärlek så blånekar och ljuger de som att tungan svartnar och näsan växer,för de ska inte påstå att barnen behandlas bra när de behandlade barnen mycket illa på ett sadistiskt vis,med dessa hemska straffmetoder.Men att Finland som säger sig ha exakt samma barnskyddslagar som i Sverige som följer alla FN-regler och stadgar inte uppfyllde dessa krav,genom att de sociala barnskyddsmyndigheterna och sociala myndigheterna i Finland,helt enkelt struntade i att vidta åtgärder,trots att du och några andra rapporterade till dem att det inte stod rätt till på Sylvia-institutet,och att du och andra har via vittnesmål informerat myndigheterna om att barnen utsattes för tortyrliknande bestraffningar,och behandlades som boskap och fångar.Det är jävligt svagt av myndigheterna att de helt enkelt nonchalerade det hela,och viftade bort det som om inte övergreppen har existerat.Finns det inget debattprogram i Finland som motsvarar vårt svenska program "Kalla Fakta",som du kan vända dig till,och avslöja vad som försiggick på Sylviahemmet så sent som 1989.
MVH Gotapetter

lena sa...

Du frågade om det även förekommit sexuella övergrepp på barnen i
Sylvia hemmet.
Jag kan inte svara på den frågan eftersom sexuella övergrepp brukar ske bakom stängda dörrar. Jag kan bara berätta om det jag själv har varit vittne till.
Jag hade faktiskt misstankar om att några barn hade varit offer för
sexuella övergrepp, men det var bara misstankar.

Jag försökte skapa debatt om Sylvia hemmet på nätet, men fick bara ett
svar av en finsk mamma, som tackade mig för mina inlägg.
Hennes son är autistisk och finska soc rekommenderade henne att placera
barnet på Sylvia hemmet.
Men efter mina inlägg tackade hon nej till placeringen.

Och det är all respons som jag fått.

Anonym sa...

Svar till "Lena". Du borde ha fått mer respons på dina inlägg som du har skrivit på denna sida och andra sidor på nätet,för det är jätteviktigt att man har en debatt som tar upp frågor om vad som har försiggått på dessa HVB-institutioner både i Sverige och våra grannländer,för det är viktigt att dessa problem som förekom fram till 1980-talet,eller 1990-talet inte sopas under mattan och glöms bort för all framtid.

multimax5 sa...

tjena jag är en kille 14 år jag har gått på mikaelgården och ni vill inte veta hur dåligt det var för mig. dom tog in mig i ett rum i 7 timmar själv tomt i rummet. och jag satt där i 7 timmar för jag skoja litte med dom och visade baken till dom. och dom tror att jag har en diagnos sejer dom till mig men alla folk som jag känner tycker inte det. och jag har inga problem att gå i en skola och klass med 30 elever. men dom i mikaelgården dom lisnar inte på mig och göra det jätte dåligt för mig. och barnen i mikaelgården dom är helt cp störda dom får utbrot hela tiden och man kan inte ens prata med dom. och jag har rymt från den skolan och jag ville dö. för dom har en regel att man inte får vara ihop med en tjej. jag hade en tjej där som jag va galen i men jag fick aldrig seja nåt til hon för dom i mikaelgården har en sån regel. och nu har jag det bra i min nya skolan med många kompisar och jag går i en klass med 30 barn och dom i bris har sagt att jag har inte diagnos. tack till min farsa!

Anonym sa...

Det var bra "Multimax" att du fick komma till en annan skola,och att du berättade för dina föräldrar,om hur de som var personal uppträdde dåligt mot dej.Och att de hade en så pissregel om att man inte fick prata med en flicka som man råkar bli ihop med och lite kär tycker jag är både urlöjligt och sopigt.Och att de spärrade dej in i ett rum i 7 timmar för att man råkade skämta lite grann tycker jag att det är rena rama fängelsefasoner de höll på med på Mikaelgården.Jag hoppas att du fick det bättre på din nya skola du fick komma till "Multimax",och att dina föräldrar sa till dem att de aldrig kan tvinga dej att vara kvar på Mikaelgården.

My sa...

Jag gick själv/bodde på Mikaelgården mellan det att jag var 12 - 16 år. Det finns både ris och ros att räkna upp - vad annars? - men allt det som jag fick under denna tid skulle jag Aldrig Någonsin byta ut, och jag är inte helt säker på att jag ens skulle kunnat vara kapabel till att göra så självklara saker som att gå utanför dörren, äta, sova, duscha osv. (depressioner leder till en jävla massa skit...) om jag inte fått den chans som Mikealgården gav mig. Självfalletvis var det inte bara jag som var problemet i den situation som jag satt i för sex år sen, och det är precis därför som jag finner Mikaelgården så värdefull. Det är inte bara barnet i fråga som är problemet där - det är hela situationen, med hemförhållanden, skola, det sociala och allt anat man kan tänka sig. Detta bemötande har jag ite mött någon annanstans. Jag är inte helt säker på att jag kommer att göra det heller.
Det där om stereo och olika friheter... Jag fick ha min stereo från det att jag flyttade in. Samma sak gällde mp3:n. Jag fick absolut gå ut och gå när jag ville, jag fick ta ridturer på egen hand - men precis som hemma hos vem som heslt berättade jag när jag gick ut, vart jag gick, och dessa ridturer var uppgjorda i förväg. Jag vet inte vad för situationer som kan ha ägt rum, men jag har aldrig upplevt våld eller orättvisa bestraffnigar på Mikaelgården - tvärtom, de bestraffningar som ägde rum är sådana som jag fortfarande inte ka se som något annat än rättvisa. Handlingar får konsekvenser. Om du krossar en glasruta blir di lärare inte glad, till exempel.
Hur som helst, jag menar absolut inte att på något säga att din uppfattning av Mikaelgården är Fel - det är inte min sak eller mitt kunnande att säga att denna skola var detsamma för mig som för dig, och jag vet inte heller vad som faktiskt hände dig underden tiden du bodde där. Mikaelgården kanske inte var det som du behövde. Men, det jag vill ha sagt är i alla fall följande - utan Mikaelgården skulle jag aldrig någonsin kunnat leva mitt liv.

Anonym sa...

Svar till "My" När var du på Mikaelgården i Järna?
Så,det har skett förbättringar där på Mikaelgården i Järna,på flera områden.Hur länge får man vara uppe på helgerna där på elevhemmen,till exempel?
Så man kan till och med få möjligheter att promenera själv utan sällskap med personalen,om man vill ta en långpromenad i skogen,eller gå till kiosken på Statoil som ligger knappt 2 eller 3 kilometer från Mikaelgården för att köpa serietidning och godsaker,eller ta med sig en kompis för att käka där på restaurangen på Statoilmacken vid Järna?
Så de har infört möjligheter för de som bor på elevhem att åka hem varje helg eller varannan helg,förutom när man har lov?
och har man också gjort det möjligt att man numera får på egen hand sköta sin ekonomi utan att personalen lägger sig i detta?
Själv gick jag på Solbergahemmet i Järna från 1969 till 1974,där jag bodde först på Elevhemmet Smultrongården från 1969-1971 och på Elevhemmet Lärkan från 1972-1974,men jag har aldrig bott på Mikaelgården.Men där på Solbergahemmet i början på 1970-talet var ens ekonomi kontrollerad,och man var tvungen att hålla personal i handen när man gick på promenad.TV var bannlyst förutom 2 gånger,när man fick titta på John Blund 1971 och Vi på Saltkråkan 1972,men vi fick aldrig se nyheter för de resonerade att man skulle "avskärmas från yttervärlden"